Okt 282009
 

Ganz hundertprozentig stimmt der Titel nicht, da es vor allem um „creative content online“ geht. Andererseits ist es schon die Richtung die angegeben wird. Darüber gestolpert bin ich gestern bei onlinekosten.de durch den Artikel EU fordert Binnenmarkt für digitale Inhalte, der eine knappe Übersicht auf Deutsch gibt. Die Pressemeldung der EU dazu: Kommission stößt Überlegungen zu einem digitalen Binnenmarkt für kreative Online-Inhalte an.

Im Bereich Audiovisuelle- und Medienpolitik der Website der EUC geht’s dann für die Interessierten – und insbesondere für diejeniegen, die sich einbringen wollen – unter dem Rubrik Sonstige Maßnahmen/Online Inhalte mit Öffentliche Konsultation zum Thema „Online-Inhalte“ Oktober 2009 weiter. Dort erhält man dann auch das Consultation paper Creative Content in a European Digital Single Market: Challenges for the Future. Derzeit nur auf Englisch, aber es fordert neben den „üblichen Verdächtigen“ auch die EU-Bürger zu Beteiligung auf. Ich denke auch für Bibliotheken/Bibliotheksverbände sollte dies ungemein interessant sein. Ich finde das ziemlich spannend – und wichtig -, habe aber sonst noch nirgendwo etwas dazu gelesen. Vielleicht ist es trotzdem schon in aller Munde, aber ansonsten hätte es sicher mehr Beachtung verdient, als diesen „Stub“-Eintrag in diesem Blog… 🙂

Sicher könnte man auch – unter anderem! – die gesammelten Ideen und Beiträge der Open Access Week da weiter verwerten? Eine schöne Übersicht dazu gibt übrigens Archivalia mit Übersicht: 23+1 Beiträge in Archivalia zur Open-Access-Woche. Die Aufforderung der EUC find ich jedenfalls spannend – muss man halt nur mitbekommen…

Nachfolgend noch ein paar Zitate aus dem Paper. Die sind – relativ – wahllos zusammengewürfelt und da sind noch einige andere interessante Dinge. Aber vielleicht reizen sie ja doch den ein oder anderen dazu, sich das Paper ganz durchzulesen. 🙂

The starting point of this reflection paper is therefore the objective of creating in Europe a modern, pro-competitive, and consumer-friendly legal framework for a genuine Single Market for Creative Content Online, in particular by:
– creating a favourable environment in the digital world for creators and rightholders, by ensuring appropriate remuneration for their creative works, as well as for a culturally diverse European market; […] (S. 3)

As far as rights management, exploitation and distribution are concerned, traditional practices for licensing rights are not always adapted to digital distribution. (S. 4)

Moreover, user-created content and interactive services are having an increasing social, cultural and economic impact on content industries. Consumers expect more freedom and flexibility to express themselves on these platforms. (S. 10)

Copyright law is territorial. Traditionally this means that states grant and recognise copyright in their own territory via their national legal order. In the context of European integration, the traditional territoriality of copyright has come increasingly into conflict with the imperatives of a borderless single market, created by a supranational legal order. For the moment, in the EU, the author of a single work will enjoy a separate copyright in that work in each of the 27 Member States to the EU. […] Fragmentation of the single market by copyright is thus inherent in the current state of Community law where there are still 27 national copyright systems, instead of a single European Copyright Law. (S. 10; 12)

It is therefore one of the options mooted to tackle in particular the issues of „orphan works“ and possibly also of out-of-print works.) […] This could imply that orphan works would only be included in an extended collective licence scheme after a diligent search has confirmed their orphan status. (S. 14)

While libraries and research institutes would like more harmonised exceptions, copyright industries across the spectrum (book publishing, film and record production) form a united front in arguing that contractual licensing is the preferred way forward to implement exceptions and remunerate rightholders. (S. 15)

In general, a rather more nuanced approach to exceptions and limitations might be in order in the medium term. There are „public interest“ exceptions for research and teaching or for access to works in favour of persons with a disability on the one hand, and there are the „consumer“ exceptions, such as private copying, on the other hand. (S. 15)

The essential policy objective is to simplify the cross-border management of rights for online uses such as online music services (iTunes-type downloads or Nokia-type bundled music offerings) and video services (e.g. user generated content services on YouTube, and emerging on-demand TV programmes as well as feature film services). (S. 15)

While national laws would govern the extent of protection and the enforcement of licensed rights, the owner could chose the territories covered by the license. (S. 16)

Freely accessible ownership and licence information on world repertoire is an option that has the potential to ease the operation of multi-territory and multi-repertoire licensing […] (S. 17)

‚In order to create a more coherent licensing framework at European level, some stakeholders are suggesting a more profound harmonisation of copyright laws. A „European Copyright Law“‚ (S. 18)

All interested parties are invited to comment on the ideas raised in this reflection paper, and in particular on the Possible Actions outlined in Chapter 5. (S. 21)

  2 Antworten zu “EU fordert (alle) zur Beteiligung an Copyright für „digitales Zeitalter“ auf”

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